UKHUWAHFILLAH

Friday, May 14, 2010

PERHIMPUNAN PERDANA PALESTIN - The Sahabat™-

SABTU | 8 Mei 2010 :
Azan 'Asar berkumandang..
Aku yang baru sahaja selesai membersihkan diri bergegas menyiapkan diri..

Jam menunjukkan pukul 5 petang tatkala aku selesai menunaikan solat 'Asar..
"Huhu..nampak gayanya lewatlah aku sampai stadium tu nanti.."
(--")
Perjalanan ke Stadium Melawati dari rumah aku mengambil masa hampir setengah jam..ni belum 'campur tolak' jalan jem lagi..wuhuu~

Hari agak suram..
Mendung..
Ditambah pulak dengan keadaan aku yang ala-ala 'lone ranger'..
Orang lain pergi dengan keluarga.. dengan sahabat sekampus..
Aku???
Huhu...
(*nak sangat rahsiakan identiti 'The Sahabat'..itulah habuannya) (--")

5:30 petang (lebih kurang)
Tiba di kawasan sekitar stadium...
Kelibat manusia-manusia yang ber'mafla' dah mula kelihatan..
Ada yang dah mula memasuki stadium, dan ada pula yang masih membeli barangan sebagai tanda kenang-kenangan di tempat letak kereta..

Dari luar stadium
sayup-sayup kedengaran laungan semangat anak-anak muda dalam stadium
"Dah start!!" Aku bergegas masuk ke stadium..Terus ke depan pentas..
Di atas pentas, Shoutlul Harokah sedang mendendangkan nasyid.
Disusuli dengan laungan takbir beberapa kali..
Aku tak tau bape banyak nasyid yang aku dah terlepas.. dikatakan persembahan bermula jam 5 petang..huhuhuu...

"Semangat betul anak-anak muda nih!"
Ada yang melompat-lompat..(err..terkinja-kinja sesuai kot..errr... tak tau istilah ape yg sesuai)
Bisik hatiku kepada aku sendiri..
Di belakangku, ada la barisan-barisan muslimat yang turut bersemangat..
Tak tau pulak aku kot-kot dorang pun terlompat-lompat gak..
Tak kot..
takkan la dorang nak wat camtu..semuanya tudung labuh dan ade yang berpurdah..
mestila sopan~
(*takde kerja la nak pandang belakang nak tengok dorang melompat-lompat ke tak)
Jam menunjukkan hampir pukul 7 petang..err..7 malam (lebih kurang)
Persembahan stop jap.. Ready nak solat maghrib..

Aku tiba-tiba rasa tak sihat..
Seram sejuk satu badan...
kepala mula pusing-pusing...
mata dah berpinar-pinar..
Aku keluar daripada stadium untuk menghirup udara segar sebentar sebelum masuk semula untuk berjemaah maghrib..
Dari jauh kelihatan kibaran bendera Palestin berarak memasuki ruang stadium..
Katanya mereka yang bawa bendera tu merupakan saudara kita dari Tanah Palestin yang tercinta...

Azan berkumandang..
Jemaah berpusu-pusu ke tandas.. BUKAN nak 'termenung' di dalamnya tetapi nak amik wudhu'..
Aku batalkan hasrat aku untuk memperbaharui wudhu' sebab sesak betul dalam tandas tu..
Macam gaya orang beratur nak beli tiket bas untuk balik kampung daa~
"Wudhu' waktu 'Asar tadi ade lagi..takpelah camtu..takyah amik la..kang tak sempat.."

Selesai solat maghrib..
Aku masih lagi rasa tak sihat..
Keluar stadium dan cari apa yang boleh di makan.. Ramai gak orang kat gerai-gerai di tapak letak kereta tu.. Opp!! lupa...waktu makan la katakan..

Selesai makan aku masuk semula..
Kepala aku semakin sakit..tapi aku tahan dan endahkan sahaja..
Stadium semakin dibanjiri dengan umat-umat manusia yang menyokong kekejaman ke atas Palestin dihentikan..
Diteruskan lagi dengan ucapan-ucapan sape ntah..
Aku tak dapat fokus...jasad sahaja di situ, fikiran aku sedang menahan rasa sakit ini..

9:30 malam
Aku mengambil keputusan untuk pulang..
Kesihatan tak mengizinkan..
Rasa hampir mau tumbang..

Dengar cerita event hari tu abis pukul 12 tengah malam..

Ade banyak persembahan yang tak sempat aku tonton..

Raihan pun ade kalau tak silap..


The Sahabat™ : Maaf kepada pembaca sekalian..aku tak dapat nak sajikan cerita yang best untuk Lifeline 4 Gaza untuk kali ni.. Gambar pun aku tak dapat nak tunjukkan..


The Sahabat™

No comments:

Post a Comment

HAMBA ALLAH

My photo
Malaysia
Tentang aku? Hanya Allah sahaja mengetahui sepenuhnya tentang siapakah diri hamba-Nya ini yang sebenarnya..