UKHUWAHFILLAH

Tuesday, May 18, 2010

PENJARA VS HUDUD

Aku keluar dari pintu bilik asramaku..
Aku sarungkan kasut burukku..
Aku melangkah salangkah demi selangkah..
Sampai sahaja ditengah-tengah laman..aku jerit sekuat hati..
AKU MAHUKAN HUKUM HUDUD DI MALAYSIA!!! AKU MAHUKAN HUKUM HUDUD DI MALAYSIA!!! AKU MAHUKAN HUKUM HUDUD DI MALAYSIA!!!
Aku ulang beberapa kali..
Namun tiada siapa menghiraukan..
Walau sekuat mana pun aku jerit..
Kerana...
Aku jerit sekuat hati hanya DALAM HATI je...
Tak mampu nak jerit dengan suara..
kang tak pasal-pasal orang cakap aku gila!
Errr...The Sahabat, ko takut ek orang cakap ko gila sebab ko nak pertahankan Hudud Allah?? Ko takut ke nak pertahankan hudud Allah??
Errr...
Persoalan demi persoalan..aku pun terus meninggalkan laman itu..
Meneruskan niat sebenar petang itu..
berjogging..

Pernah suatu hari dalam kuliah..
Ustaz cakap penjara bukan penyelesai masalah...
Untuk entri kali ni..
Aku nak kongsi dengan korang,
nape penjara bukan penyelesaian..
bukan pengganti hudud (cam kat negara kita la)
BAHKAN PUNCA KEPADA LAHIRNYA PENJENAYAH SERBA BOLEH!

Seminar dalam penjara
Pertama, apabila seseorang ditangkap melakukan jenayah..
Maka penjaralah tempatnya..
Di dalam penjara tu ada ramai lagi banduan-banduan lain dengan pelbagai kesalahan..
Ada yang ditangkap akibat mencuri..
Ada yang ditangkap akibat membunuh..
merogol..
merompak...
menagih, mengedar dadah..
jual pompuan..
dan sebagainya~
Maka, dengan kemahiran mereka ni yang pelbagai,
dikumpulkan di bawah satu 'universiti' (*penjara)
Maka, masing-masing pun berkongsi pengalaman..
bertukar-tukar buah fikiran...
seorang perogol bertukar fikiran dengan perompak..
seorang perompak bertukar fikiran dengan pembunuh..
seorang pembunuh bertukar fikiran dengan pengedar dadah..
Maka 'ilmu-ilmu' ini pun berkembang biak..
Puncanya??
'Seminar dalam penjara'..
Dan sekarang para graduan lepasan 'universiti penjara' ini sudah menjadi penjenayah serba boleh..versatil beb!

Penjara Oh Penjara
Sape kata hukum hudud susah nak dilaksanakan??Angkat tangan!
Ok, yang angkat tangan tu gi amik pisau pastu potong tangan tu..
Takyah ade tangan kalau tak reti nak laksanakan hukum Allah!
Sape kata penjara lagi bagus daripada hudud Allah??Angkat kaki!
Ok, yang angkat kaki tu gi amik pisau pastu potong kaki tu..
Takyah ade kaki kalau tak reti nak tegakkan hukum Allah!

Penjara dengan hukum Allah mana lagi susah??
Penjara nak kena bina.. pakai duit! (*duit sape agaknya??)
Penjara nak kena bagi makan banduan! (*duit sape agaknya?)
So,
Tepuk dada tanya taqwa (*jangan tanya selera, kalau tanya selera ikut nafsu namanya!)

http://us.detiknews.com/images/content/2009/12/11/10/Penjara2dalam.jpg

The Sahabat™ : Aku stori kat korang dari pandangan mata aku..aku bukan nak kata semua yang masuk penjara tu jahat. aku nak cakap yang hudud dengan penjara; yang mana satu yang membendung masalah jenayah!

The Sahabat™

3 comments:

  1. betul2...sedare sy pernah ckp org dlm penjare tukar2 maklumat je...

    like that pic

    ReplyDelete

HAMBA ALLAH

My photo
Malaysia
Tentang aku? Hanya Allah sahaja mengetahui sepenuhnya tentang siapakah diri hamba-Nya ini yang sebenarnya..