UKHUWAHFILLAH

Wednesday, January 19, 2011

HIKAYAT BUKAN DAHULU KALA (FIKIR SEJENAK) SIRI 1

http://2.bp.blogspot.com/_juadQz4D5Lc/SqUgmgRc3yI/AAAAAAAAA5M/b11g1cj5jPo/s400/oldmap2.jpg
Tersebutlah kisah bukan dahulukala...

Assalamu'alaikum wbt..
Hawau yu (how are u) ra'ayat-ra'ayat marhaen serta Sang Dewata Raya sekalian??
Sehat wal'afiatkah kalian hari ini?
Harap begitulah hendaknya..

Uwaahh~ sudah lama hamba pacar yang hina ini tidak menukilkan isi hati hamba di dalam teratak usang hamba ini.. cuma yang ada hanyalah warkah-warkah 'copy&paste' yang hamba persembahkan kepada kalian..

Makanya, bersesuaian dengan tajuk entri kali ini, hamba kira molek kiranya hamba mengajak kalian para pembaca untuk berfikir sejenak, 2jenak, 3jenak, dan berjenak-jenak tentang suatu fenomena yang hamba kira semakin rancak di pementasan layar kehidupan ra'ayat-ra'ayat tanah air kita..
Hamba tidak merancang untuk menukilkan bebelan panjang, cuma hamba rasa cukup terpanggil (walaupun hakikatnya tiada sape yang panggil) untuk mengupas fenomena "Bertunang ikut hukum"..

Apa yang hamba nampak fenomena ini makin menjadi..lagi-lagi lepas rata-rata ra'ayat sudah mula faham konsep tunang dalam Islam (dalam bahasa mudahnya apabila sorang teruna menyatakan hasrat untuk memperisterikan seorang dara (janda pon boleh) dan gadis tersebut pun setuju , maka secara hukumnya mereka bertunang) tapi malangnya mereka masih kurang faham dari segi adab semasa bertunang.
Yang hamba perhatikan sekarang ra'ayat mengambil kesempatan daripada "bertunang ikut hukum" ini untuk menghalalkan perhubungan "couple" mereka...
Toksah dok sembang la..bila hamba tanya; "eh, korang couple ye??" jawabnya; "taklah, kitorang bertunang.. ikut hukum..tapi belum ikut adat lagi"...
Ceih!!~ bertunang konon.. sepatutnya jagalah adab tu.. tapi apa yang hamba nampak takde bezanya dengan budaya ber'couple' muda mudi..
Masih bersenda gurau, berdua-duaan, bersayang-sayangan, bergedik-gedikan, ber'i luv u'-'i luv u'an, dan bermacam-macam lagi..
So, camne??
Fikir-fikirkanlah ye... hamba pun dah tak tau depa ni paham ke dak? Ok lah.. janji hamba perlu ditunaikan dengan tidak meleretkan bebelan yang panjang..
Hamba mahu berangkat dahulu..
Yang baik kalian ambil, yang buruk kalian buang..
Fikir-fikirkan..Pesan hamba kepada Sang Dewata Raya serta ra'ayat jelata sekalian..usah biarkan hidup kalian diselububungi.....
maksiat :p

Wallahu a'lam :)

http://www.iklanmudah.net/wp-content/uploads/classipress/19-ebook-pendekar-ke-161481220.jpg
The Sahabat™

1 comment:

HAMBA ALLAH

My photo
Malaysia
Tentang aku? Hanya Allah sahaja mengetahui sepenuhnya tentang siapakah diri hamba-Nya ini yang sebenarnya..